Sygnaliści

Informacja o procedurze zgłaszania naruszeń w PROMOBIL FLEET Sp. z o.o.

 

W PROMOBIL FLEET Sp. z o.o. obowiązuje wewnętrzna Procedura zgłaszania naruszeń, która:

  • określa sposób i zasady przyjmowania zgłoszeń o naruszeniu prawa,
  • gwarantuje ochronę osób zgłaszających (sygnalistów) przed działaniami odwetowymi,
  • wdraża przepisy ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów

Kto może zgłosić naruszenie?

Sygnalistą może być każda osoba fizyczna, która w kontekście zawodowym uzyskała informacje o naruszeniu prawa. Dotyczy to zarówno obecnych, byłych, jak i przyszłych współpracowników Spółki, w tym:

a)       pracownik; 

b)       pracownik tymczasowy; 

c)       osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej; 

d)       przedsiębiorca; 

e)       prokurent; 

f)        wspólnik; 

g)       członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej; 

h)       osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy; i) stażysta;

i)         wolontariusz; 

j)         praktykant, 

k)       osoby, z którymi stosunek pracy został rozwiązany lub kandydaci do pracy, biorący udział w procesie rekrutacji przed zawarciem umowy.

 

Zgłoszenia mogą obejmować wszelkie działania lub zaniechania niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące m.in.: 

1)       korupcji; 

2)       zamówień publicznych; 

3)       usług, produktów i rynków finansowych; 

4)       przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu; 

5)       bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami; 

6)       bezpieczeństwa transportu; 

7)       ochrony środowiska; 

8)       ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego; 

9)       bezpieczeństwa żywności i pasz; 

10)    zdrowia i dobrostanu zwierząt; 

11)    zdrowia publicznego; 

12)    ochrony konsumentów; 

13)    ochrony prywatności i danych osobowych; 

14)    bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych; 

15)    interesów finansowych Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej; 

16)    rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych; 

17)    konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela.

Jak zgłosić naruszenie?

Zgłoszenie możesz przekazać w jednej z form:

1. Do Pełnomocnika ds. Naruszeń:

  • ✉️ e-mail: sygnalisci@promobilfleet.pl
  • 📮 pocztą tradycyjną (z dopiskiem „zgłoszenie nieprawidłowości – Pełnomocnik ds. Naruszeń do rąk własnych”):
    PROMOBIL FLEET Sp. z o.o., ul. Murawa 12–18, 61-655 Poznań
  • 🗣️ ustnie – podczas spotkania na Twój wniosek (w ciągu 14 dni)

2. Jeśli zgłoszenie dotyczy Pełnomocnika:

  • ✉️ e-mail: sygnalisci.zarzad@promobilfleet.pl
  • 📮 lub listownie z dopiskiem „do rąk własnych – Zarząd PROMOBIL FLEET”
  • 🗣️ lub osobiście – spotkanie z członkiem Zarządu

3. Jeśli zgłoszenie dotyczy Członka Zarządu:

  • ✉️ e-mail: sygnalisci.wspolnicy@promobilfleet.pl
  • 📮 lub listownie z dopiskiem „do rąk własnych – Wspólnicy PROMOBIL FLEET”
  • 🗣️ lub osobiście – spotkanie ze Wspólnikami Spółki
     

Zgłoszenie anonimowe – czy jest możliwe?

Zgodnie z procedurą PROMOBIL FLEET – zgłoszenia anonimowe nie są rozpatrywane, chyba że zawierają szczególnie istotne informacje. 

Zalecane jest podanie kontaktu, abyśmy mogli:

  • potwierdzić przyjęcie zgłoszenia (w ciągu 7 dni),
  • przekazać informację zwrotną (najpóźniej w 3 miesiące od przyjęcia zgłoszenia).

Ochrona danych i poufność

  • Twoja tożsamość podlega ścisłej ochronie – bez Twojej zgody nie zostanie ujawniona.
  • Dane osobowe są przetwarzane zgodnie z RODO.
  • Informacje o zgłoszeniach są przechowywane maksymalnie przez 3 lata (chyba że prawo wymaga inaczej).

Sygnalista otrzymuje:

  • potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia w terminie 7 dni od daty wpływu zgłoszenia
  • informację zwrotną o wyniku postępowania weryfikacyjnego w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub - w przypadku nieprzekazania potwierdzenia, 3 miesięcy od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia, chyba, że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną.
  • Prowadzący weryfikację informuje sygnalistę o zachowaniu w poufności jego danych osobowych, pozwalających na ustalenie jego tożsamości. Ujawnienie danych osobowych sygnalisty osobom trzecim lub osobie, której dotyczy zgłoszenie, jest możliwe wyłącznie za zgodą sygnalisty.
  • W przypadku uznania zgłoszenia za zasadne lub częściowo zasadne prowadzący weryfikację wydaje zalecenia dotyczące działań naprawczych lub dyscyplinujących w stosunku do osoby, której dotyczy zgłoszenie oraz wskazuje działania zapobiegawcze mające na celu wyeliminowanie w przyszłości podobnych do opisanych w zgłoszeniu naruszeń
     

Jakie działania następcze podejmujemy?

Zgłoszenia są weryfikowane przez Pełnomocnika ds. Naruszeń lub powołany Zespół ds. naruszeń. Po analizie powstaje raport z zaleceniami, który trafia do Zarządu lub – jeśli sprawa dotyczy członka Zarządu – do Wspólników.

Co zapewniamy sygnalistom?

  • brak działań odwetowych (np. mobbing, utrata pracy, degradacja),
  • ochronę prawną i wsparcie doradcze,
  • rzetelne i obiektywne postępowanie,
  • informacje o rezultatach działań.

Zgłoszenie zewnętrzne

  • Zgłoszenia dotyczące rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu mogą być zgłaszane do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej przez pracowników oraz byłych pracowników Spółki, a także inne osoby, które wykonują lub wykonywały czynności na rzecz Spółki na innej podstawie niż stosunek pracy.
  • Osoby o których mowa wyżej mogą zgłosić Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej również przypadki podjęcia względem nich działań odwetowych.
  • Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego, bez uprzedniego dokonania zgłoszenia w trybie określonym w Procedurze.
  • Pod pojęciem zgłoszenia zewnętrznego należy rozumieć ustne lub pisemne przekazanie informacji o naruszeniu prawa, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu.
  • Zgłoszenia zewnętrzne dokonywane są na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów do Rzecznika Praw Obywatelskich, organów publicznych oraz - w stosownych przypadkach - do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.
  • Sygnalista dokonujący zgłoszenia zewnętrznego, którego przedmiotem jest naruszenie prawa w zakresie określonym w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów polega ochronie przed działaniami odwetowymi na zasadach określonych w Procedurze.
     

Chcesz wiedzieć więcej?

Pełna procedura zgłoszeń wewnętrznych znajduje się na stronie Spółki: _________________________
Wzór formularza zgłoszenia znajdziesz pod tym linkiem : formularz zgłoszenia naruszenia PMF

 

 

 
 [KAN1]Zakładka ma się nazywać sygnaliści
 [KAN2]Mateusz proszę o sprawdzenie czy wszystkie te adresy e-mail są utworzone i podłączone do własciwych osósb zgodne z zasadami procedury